Terapia pedagogiczna - co to jest?
Często
trudności w uczeniu się wynikają z Dzieci mające specyficzne
trudności w uczeniu się (dysfunkcje rozwojowe, dysleksja,
dysgrafia, dyskalkulia, trudności w opanowaniu czytania i pisania) ,
potrzebują specjalistycznej terapii aby móc lepiej funkcjonować
tak w środowisku szkolnym, szczególnie edukacyjnym, jak i
domowo-społecznym.
Działania
obejmują diagnostykę i działanie na wszystkich płaszczyznach
funkcjonowania dziecka.
Cele terapii pedagogicznej
Nadrzędnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego.Poszczególne, pozostałe mniejsze cele terapii to: wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we własne możliwości, wyrabianie odpowiedniego podejścia do obowiązków szkolnych, syntetyczności i odpowiedniej motywacji do pracy, ułatwianie opanowania materiału przewidzianego na danym etapie edukacyjnym, poprzez korygowanie zaburzonych sfer.
W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca szczególna uwagę na usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej i słuchowej, sprawności ruchowej zarówno w obrębie motoryki małej – sprawności ręki, jak i motoryki dużej, dotyczącej całego ciała, usprawniania grafomotorycznego, ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni.
Zajęcia odbywają się indywidualnie – terminy do uzgodnienia,
koszt-80,00 zł/50 min
Dla dzieci, które:
-nie
lubią rysować,
-mają kłopoty z cięciem, lepieniem, wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików,
-kreślą niedokładne szlaczki, literki,
-nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko, lub za mocno.
-mają kłopoty z cięciem, lepieniem, wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików,
-kreślą niedokładne szlaczki, literki,
-nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko, lub za mocno.
Na czym polega terapia ręki?
Nie
są to zajęcia na których tylko kreśli się szlaczki. Odbywają
się na dużej sali do ćwiczeń ruchowych.
Pracując
nad rączkami pamiętamy, że trudności z motoryką małą mają
swoje podłoże w:
-złym przystosowaniu posturalnym,
-nieadekwatnym napięciu mięśniowym,
-osłabionych mechanizmach równoważnych,
-problemach z czuciem powierzchniowym,
-problemach z percepcją wzrokową,
-problemach z koordynacją wzrokowo-ruchową.
Pracując nad trudnościami manualnymi dziecka należy skupić się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki.
-złym przystosowaniu posturalnym,
-nieadekwatnym napięciu mięśniowym,
-osłabionych mechanizmach równoważnych,
-problemach z czuciem powierzchniowym,
-problemach z percepcją wzrokową,
-problemach z koordynacją wzrokowo-ruchową.
Pracując nad trudnościami manualnymi dziecka należy skupić się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki.
Przyczyny
niskiej sprawności ręki:
Przyczyn
niskiej sprawności ręki, a co za tym idzie, niechęci do rysowania
może być wiele. Czasem należy zastanowić się czy:
-Czy
dziecko jest ogólnie sprawne ruchowo? Na przykład czy jeździ na
hulajnodze, rowerze, kopie i rzuca piłkę, stanie na jednej nodze
itp.? Braki w tzw. dużej motoryce przekładają się na
ruchy drobne ręki.
-Czy
potrafi się samodzielnie ubrać (skarpetki!) , zapiąć guziki,
połączyć ze sobą klocki?
-Czy
dziecko prawidłowo siedzi, czy podczas rysowania ma podparcie nóg?
Jeśli pomimo to często się zsuwa z krzesła, lub podpiera
ręką, to całą swoją energię dziecko zużywa w utrzymaniu
prawidłowej postawy, szybciej się męczy, rozprasza.
-Jak
pracuje łopatka malucha? Brak prawidłowej aktywności łopatki
pociąga za sobą nieprawidłowości w pracy ręki.
-Czy
dziecko nie przejawia zaburzeń ze strony układu dotykowego? Może
wtedy ściskać kredki za mocno lub za lekko.
-Czy
nie ma problemów z zakresu percepcji wzrokowej? Prawidłowy wzrok,
ale też prawidłowa kontrola wzrokowa wykonywanych czynności,
umiejętność śledzenia wzrokiem są warunkiem dobrego rozwoju
motoryki małej.
-Czy
umie się skoncentrować choć chwilkę? Czy nie rozprasza go
wszystko wokół?
-Czy
rozwoju ruchowego nie utrudniają przetrwałe odruchy
niemowlęce?
Jeśli
podejrzewamy, że odpowiedź twierdząca na któryś z powyższych
punktów dotyczy naszego dziecka to warto skorzystać z pomocy
specjalisty.
Metody terapii
Mimo, że przyczyny autyzmu nadal nie są do końca poznane, to istnieje szereg metod terapii, które wspomagają rozwój osób z autyzmem. Autyzm czy szerzej spektrum autyzmu to nie jest choroba, którą można wyleczyć (przynajmniej w świetle aktualnej wiedzy naukowej) lecz zaburzenie, którego natężenie można zmniejszać z pomocą metod terapeutycznych.
Obecnie istnieje wiele metod dedykowanych do terapii dla osób ze spektrum autyzmu, wspomagających rozwój w różnych płaszczyznach.
Należy jednak pamiętać, że istnieją pewne uniwersalne zasady terapii osoby z autyzmem:
1. Dobro osoby z autyzmem, poszanowanie jego odrębności, autonomii
2. Rzetelna diagnoza mocnych stron oraz obszarów do pracy, z niemniej ważną systematyczną ewaluacją postępów i aktualizowania planu terapeutycznego
3. Stałe pytanie – jaki jest cel? Czy to czego właśnie uczę dziecko przyda mu się w życiu dorosłym? Czy dzięki temu dziecko stanie się bardziej samodzielne, będzie umiało o siebie zadbać, będzie miało przyjaciół?
4. Każda osoba ze spektrum autyzmu powinna być pod stałą opieką lekarza psychiatry
5. Podawanie leków, suplementów i innych popularnych środków zawsze należy konsultować z lekarzem i/lub lekarzem psychiatrą
Dwa główne podejścia w ramach których można odbyć terapię to podejście behawioralne oraz podejście rozwojowe. Różnią się one założeniami oraz stylem pracy. Część elementów jest zbieżna w obu podejściach, a coraz więcej terapeutów oraz rodziców stara się próbować różnych rozwiązań, łączyć różne metody poszukując tych, które najbardziej odpowiadają indywidualnym potrzebom osoby z autyzmem.
Trening Słuchowy Neuroflow umożliwia poprawę sprawności wyższych funkcji słuchowych. Program ten został opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych z obszaru neurorehabilitacji, audiologii i neurologopedii w celu usprawnienia możliwości komunikowania się i uczenia się w oparciu o bodźce słuchowe.
Przeznaczony dla pacjentów już od 4 roku życia!
Co to są zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) ?
APD to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie nauronalnym (zaburzenia w funkcjonowaniu neuronów). Są zespołem objawów wynikających z różnego typu zaburzeń w obrębie ośrodkowej części układu słuchowego i występują pomimo prawidłowej czułości słuchu. Pacjenci mają dobre wyniki badania słuchu. Co ciekawe dzieci z APD niejednokrotnie słyszą nawet bardzo ciche dźwięki, a mimo to mają kłopoty ze zrozumieniem mowy w hałasie i koncentracją uwagi słuchowej.
Zaburzenia te obserwowane są u dzieci, które:
- mają kłopoty w nauce (dysleksję) na podłożu słuchowym,
- miały opóźniony rozwój mowy, lub długo utrzymującą się wadę wymowy,
- robią wrażenie, że nie rozumieją poleceń i nie zawsze słyszą co się do nich mówi,
- zachowują się jak dzieci z niedosłuchem.
Kiedy podejrzewamy APD u dziecka?
Kiedy pomimo prawidłowej inteligencji dziecko prezentuje poniższe objawy:
- trudności w rozumieniu mowy w pomieszczeniach o dużym pogłosie,
- myli podobnie brzmiące wyrazy,
- ma problemy z dłuższym utrzymaniem uwagi i koncentracji słuchowej,
- ma trudności w zrozumieniu kilkuetapowych poleceń, wypowiedzi lub opowiadań,
- wyłącza się i wykazuje objawy zmęczenia przy długotrwałym słuchaniu,
- ma kłopoty z zapamiętywaniem informacji przekazanej kanałem słuchowym.
Na czym polega Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow?
- diagnoza opiera się na behawioralnych testach psychoakustycznych, dzięki którym specjalista ocenia sprawność przetwarzania słuchowego (badanie wyższych funkcji słuchowych),
- terapia to zindywidualizowany program terapeutyczny przygotowany przez specjalistów w tym zakresie,
- trening odbywa się w domu dziecka pod nadzorem rodziców (3 razy w tygodniu po około 20-25 minut),
- trening podzielony jest na 3 etapy – całkowity czas trwania treningu to 12-18 tygodni.
Efekty Aktywnego Treningu Słuchowego:
- lepsza wyrazistość mowy,
- podwyższenie możliwości słuchowych, lepsza autokontrola słuchowa (niezwykle ważna przy wdrażaniu poprawnej wymowy do spontaniczności),
- dłuższa uwaga,
- poprawa w zakresie pamięci słuchowej,
- poprawa w zakresie prozodii mowy (melodia, akcent, intonacja),
- uspokojenie (emocjonalne oraz w zakresie ciała - mniej współruchów),
- lepsze wyniki w nauce wynikające z większych możliwości słuchowych dziecka.
Metody terapii
Mimo, że przyczyny autyzmu nadal nie są do końca poznane, to istnieje szereg metod terapii, które wspomagają rozwój osób z autyzmem. Autyzm czy szerzej spektrum autyzmu to nie jest choroba, którą można wyleczyć (przynajmniej w świetle aktualnej wiedzy naukowej) lecz zaburzenie, którego natężenie można zmniejszać z pomocą metod terapeutycznych.
Obecnie istnieje wiele metod dedykowanych do terapii dla osób ze spektrum autyzmu, wspomagających rozwój w różnych płaszczyznach.
Należy jednak pamiętać, że istnieją pewne uniwersalne zasady terapii osoby z autyzmem:
1. Dobro osoby z autyzmem, poszanowanie jego odrębności, autonomii
2. Rzetelna diagnoza mocnych stron oraz obszarów do pracy, z niemniej ważną systematyczną ewaluacją postępów i aktualizowania planu terapeutycznego
3. Stałe pytanie – jaki jest cel? Czy to czego właśnie uczę dziecko przyda mu się w życiu dorosłym? Czy dzięki temu dziecko stanie się bardziej samodzielne, będzie umiało o siebie zadbać, będzie miało przyjaciół?
4. Każda osoba ze spektrum autyzmu powinna być pod stałą opieką lekarza psychiatry
5. Podawanie leków, suplementów i innych popularnych środków zawsze należy konsultować z lekarzem i/lub lekarzem psychiatrą
Dwa główne podejścia w ramach których można odbyć terapię to podejście behawioralne oraz podejście rozwojowe. Różnią się one założeniami oraz stylem pracy. Część elementów jest zbieżna w obu podejściach, a coraz więcej terapeutów oraz rodziców stara się próbować różnych rozwiązań, łączyć różne metody poszukując tych, które najbardziej odpowiadają indywidualnym potrzebom osoby z autyzmem.
Trening Słuchowy Neuroflow umożliwia poprawę sprawności wyższych funkcji słuchowych. Program ten został opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych z obszaru neurorehabilitacji, audiologii i neurologopedii w celu usprawnienia możliwości komunikowania się i uczenia się w oparciu o bodźce słuchowe.
Przeznaczony dla pacjentów już od 4 roku życia!
Co to są zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) ?
APD to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie nauronalnym (zaburzenia w funkcjonowaniu neuronów). Są zespołem objawów wynikających z różnego typu zaburzeń w obrębie ośrodkowej części układu słuchowego i występują pomimo prawidłowej czułości słuchu. Pacjenci mają dobre wyniki badania słuchu. Co ciekawe dzieci z APD niejednokrotnie słyszą nawet bardzo ciche dźwięki, a mimo to mają kłopoty ze zrozumieniem mowy w hałasie i koncentracją uwagi słuchowej.
Zaburzenia te obserwowane są u dzieci, które:
- mają kłopoty w nauce (dysleksję) na podłożu słuchowym,
- miały opóźniony rozwój mowy, lub długo utrzymującą się wadę wymowy,
- robią wrażenie, że nie rozumieją poleceń i nie zawsze słyszą co się do nich mówi,
- zachowują się jak dzieci z niedosłuchem.
Kiedy podejrzewamy APD u dziecka?
Kiedy pomimo prawidłowej inteligencji dziecko prezentuje poniższe objawy:
- trudności w rozumieniu mowy w pomieszczeniach o dużym pogłosie,
- myli podobnie brzmiące wyrazy,
- ma problemy z dłuższym utrzymaniem uwagi i koncentracji słuchowej,
- ma trudności w zrozumieniu kilkuetapowych poleceń, wypowiedzi lub opowiadań,
- wyłącza się i wykazuje objawy zmęczenia przy długotrwałym słuchaniu,
- ma kłopoty z zapamiętywaniem informacji przekazanej kanałem słuchowym.
Na czym polega Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow?
- diagnoza opiera się na behawioralnych testach psychoakustycznych, dzięki którym specjalista ocenia sprawność przetwarzania słuchowego (badanie wyższych funkcji słuchowych),
- terapia to zindywidualizowany program terapeutyczny przygotowany przez specjalistów w tym zakresie,
- trening odbywa się w domu dziecka pod nadzorem rodziców (3 razy w tygodniu po około 20-25 minut),
- trening podzielony jest na 3 etapy – całkowity czas trwania treningu to 12-18 tygodni.
Efekty Aktywnego Treningu Słuchowego:
- lepsza wyrazistość mowy,
- podwyższenie możliwości słuchowych, lepsza autokontrola słuchowa (niezwykle ważna przy wdrażaniu poprawnej wymowy do spontaniczności),
- dłuższa uwaga,
- poprawa w zakresie pamięci słuchowej,
- poprawa w zakresie prozodii mowy (melodia, akcent, intonacja),
- uspokojenie (emocjonalne oraz w zakresie ciała - mniej współruchów),
- lepsze wyniki w nauce wynikające z większych możliwości słuchowych dziecka.
Warto zainwestować w łaźnie parowe ze strony www.sauny24.pl.
OdpowiedzUsuń